zaterdag 18 november 2017

Maannachten en een spontane 'zie de maan schijnt door de bomen'


Wat een gezellige middag en wat heb ik een aardige gesprekken gevoerd met mijn lezers tijdens de signeersessie bij Boekhandel Vos & Van der Leer. Dat ze niet allemaal uit Dordrecht zelf kwamen had een oorzaak. Sommigen kwamen rechtstreeks van het museum naar de boekwinkel. Zo ontmoette ik Hetty Benedictus die helemaal uit Den Haag was gekomen voor een 'Dagje Jongkind', eerst het museum en het boek had ze al. Ze kwam alleen maar even voor een handtekening, want zij is een van de Leesclubleden van Hebban die een boek geloot had. Maar ook zij ging niet met lege handen weg. Ditmaal ging mijn handtekening met veel plezier in 'Tussen rang en stand'. Dan herinner ik mij nog die twee oudere dames helemaal vanuit Friesland, die gezellig keuvelend van het museum in de boekhandel waren terechtgekomen. Alle twee kochten ze een 'Maannachten' en stopten de folder van het museum er als een souvenir tussen. En omdat er ook aan 'Tussen rang en stand' net zo'n leuk uitstapje vastzit, een bezoek aan het Museum Hoeksche Waard aan het Hof van Assendelft, werd de investering nog even uitgebreid. Leuk gesprek gevoerd, zij zittend op hun rollator met duizend vragen over het boek en over Jongkind. Ze gingen nog niet naar huis, eerste ergens lekker eten en dan een taxi naar het station.
Dan de meneer wiens vrouw buiten stond met de kleinkinderen omdat de aangekomen Sint zijn tenten had opgeslagen op het plein voor de winkel en luidruchtig het publiek tot zingen maande. De man keek mij aan, ziet de titel en was blijkbaar nog even in Sintsfeer. Had het gevoel dat hij snel 'Zie de maan schijnt door de bomen' kocht met handtekening van Marja. Nou ja zeg! Haha maar niet minder lief bedoelt, ik zag nog net dat hij het buiten aan haar overhandigde. Zij, heel blij verrast, haalde het direct nieuwsgierig buiten uit de papieren zak. Spontaan armen om de nek van haar eigen Sinterklaas als bedankje en bij het zien van mijn handtekening: 'Bedankt en succes!' riep door de zaak! Kortom, een heerlijke middag met spontane aankopen van Maannachten en leuke gesprekken!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten