donderdag 3 november 2016

Historisch onderzoek voor nieuwe roman


Momenteel ben ik met een historisch onderzoek begonnen voor een nieuwe roman. Het onderwerp zelf is mij niet vreemd omdat ik in 2005 met het zelfde onderwerp in de weer was, dat resulteerde in de levensbeschrijving van Ds. C.E. van Koetsveld, van dorpsdominee tot hofpredikant. Hoewel niet gelovig ontstond het boek uit een zekere interesse voor deze bijzondere Rotterdamse predikant-schrijver (1807-1893). Zijn eerste standplaats was Westmaas (zie fotocollage), daarna verhuisde hij naar Berkel, Schoonhoven en kwam tenslotte in Den Haag terecht. Op hoge leeftijd werd hij daar benoemd tot Hofpredikant, leidde in die periode een aantal begrafenissen van de Oranjes en doopte prinses Wilhelmina. Van Koetsveld was een sociaal bewogen mens dat zich in een aantal bijzondere daden uitte. Zo hebben wij o.a. in Nederland het bijzonder onderwijs aan deze predikant te danken. Het preken in het Sint Antonius Gesticht, leidde uiteindelijk tot de oprichting van de zogenoemde 'Idiotenschool' in Den Haag. Hij ondervond voor zijn idee om geestelijk gehandicapten naar school te sturen totaal geen enkele medewerking. Hij blijft echter vechten en de steun komt van onvermoede kant. Koningin Sophie (echtgenote van Willem III) is zeer geïnteresseerd in zijn werk en wordt zelfs beschermvrouwe van de school en bezocht deze regelmatig. Nadat ik mijn boek had gepresenteerd en er een grote Van Koetsveld tentoonstelling werd georganiseerd in Museum Hoeksche Waard, kreeg ik contact met de familie Croiset van Uchelen. De naam ontstond binnen de familie Van Koetsveld, toen dochter Elisabeth met een Croiset van Uchelen trouwde. Van Koetsvelds kleinzoon was architect en ontwierp veel belangrijke kerken in Den Haag. De heer G.Z.A. Croiset van Uchelen, moest oma zeggen tegen Elisabeth en heeft zijn leven gewijd aan het optekenen van alle familie gegevens. Hij stelde mij uit zijn rijke archief Boek III: de alliantie Van Koetsveld beschikbaar op DVD. Een fantastisch archief met heel persoonlijke foto's, correspondentie met zijn uitgever, het Koningshuis en persoonlijke herinneringen aan oma Elisabeth, kinderen en kleinkinderen van Van Koetsveld. De alliantie stelt mij in staat om ook iets meer over de echtgenote van Van Koetsveld, Anne Maria Croes 1873-1808 (Annemie) te weten te komen. Mijn aandacht voor de nieuwe historische roman gaat dan ook uit naar Annemie. Wie was zij en wat voor invloed had zij op haar, zeker voor die tijd, progressieve echtgenoot. Op de fotocollage de bekende Pastorie (Schetsen uit de Pastorie te Mastland, Ernst en luim van de Nederlandse dorpsleraar), De Nederlands Hervormde kerk en het uitzicht op de Binnenmaas van uit de achtertuin van de Pastorie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten