zondag 19 november 2017

Mooi compliment over Maannachten en de Jongkindtentoonstelling in Dordrechts Museum

In de boekwinkel was er een leuke ontmoeting met Hetty Benedictus uit Den Haag. Later schreef zij dit verslag op haar blog. Een groter compliment kon ik niet krijgen.

'Kunst in boeken....ik hou er van!' begint Hetty haar blog. 'Erg blij was ik dan ook toen ik werd ingeloot voor de leesclub over het boek Maannachten van Marja Visscher. Een historische roman over de schilder Johan Barthold Jongkind, twee van mijn favorieten in één: een historische roman over kunst.

Het werd nóg leuker toen ik ontdekte dat er momenteel een tentoonstelling in het Dordrechts museum is over het werk van Jongkind en vrienden en dat hier de schilderijen uit het boek te bewonderen zijn!
Een bezoekje aan dit museum stond dus gelijk op de planning, maar wel nadat ik het boek uitgelezen had.

Het boek was al snel uit, twee lange treinreizen en een regenachtige middag had ik ervoor nodig, het is een boek dat lekker wegleest en dat je ook maar moeilijk weg kunt leggen als je er eenmaal in begonnen bent. Bij toeval kwam ik er achter dat Marja Visscher deze zaterdag haar boek zou signeren in een boekwinkel in Dordrecht.....Toen waren mijn plannen voor de zaterdagmiddag al snel gemaakt!
Een kijkje in het museum én mijn boek laten signeren!

Het Dordrechts museum is een ontzettend mooi museum maar ik besloot vandaag alleen de tentoonstelling van Jongkind te gaan bekijken. Allereerst werd er een documentaire vertoond over Jongkind. Hier was het al gelijk een en al herkenning.....Jongkind blijkt ook nog in Den Haag gewoond te hebben, de stad waar ik ook woon en ik herkende dan ook de getoonde plekjes.
 
Al na een paar minuten ontdekte ik het begin van het boek in de documentaire!
En vervolgens was het alsof ik beelden bij het boek kreeg: de belangrijke gebeurtenissen uit het boek kwamen stuk voor stuk voor in de documentaire.... herkenning, verwondering over de mooie plaatjes, en ook bewondering voor Marja Visscher, voor het kloppend weergeven van de feiten.

Daarna ben ik langs de schilderijen gaan dwalen....mijn aandacht werd al snel getrokken door de voor Jongkind kenmerkende schilderijen met het maanlicht.
De schilderijen waarmee het boek begint.
 
Citaat uit de roman 'Maannachten':

"Ze wees op de volle maan, die een deel van de slaapkamer verlichtte, maar het bed waarin zij zo naar hem verlangde in het kille donker liet. De maan, die zo krachtig was dat hij ervoor kon zorgen dat het water in de oceanen langzaam op en neer ging, zelfs in staat was  eb en vloed te veroorzaken. De maan die, nu zijn licht het sterkst was, bij haar voor een grenzeloos opwindend verlangen zorgde naar het kind van de man die alleen de negatieve kanten van dat goudgele hemellichaam kende, dat hoog aan de hemel zijn onrust aanwakkerde. Hem wakker hield, maar in zijn schijnsel de wereld het mooiste had gegeven wat ze ooit had gezien: zijn maannachten. Geschilderd tijdens het diepste gevoel van verlatenheid in een stad zonder echte vrienden. De stad, waar hij uitkeek over de brug naar het licht dat hem deed vergeten hoe bijzonder hij was."

Het is ook een schilderstijl waar ik erg van hou: realistisch met een vleug impressionisme, uitgevoerd in een mooie techniek met oog voor detail!...ik hou ervan.
Schilderijen die de gewone allerdaagse gebeurtenissen en beelden weergeven, de afbraak van het oude Parijs, er moet plaats gemaakt worden voor nieuwbouw, de Notre Dame met op de voorgrond het verstevigen van de kadewand van de Seine. Een straatje in Delft, het zicht op de haven van Dordrecht....nog steeds herkenbaar aan sommige gebouwen die de tand des tijds overleefd hebben.

Er lag in een vitrine een schilderijtje gemaakt door Joséphine Fesser waarbij de invloed van Jongkind duidelijk terug te zien is in haar werk. In een andere vitrine een inventarisatielijst van de verkoop van de werken van Jongkind na zijn dood, de lijst die volgens het boek met zorg en aandacht is opgesteld is door Joséphine.

Schilderijen van andere bekende kunstenaars die volgens het boek bevriend waren met Jongkind, Monet, Boudin, Pissarro, Daubigny.


De tentoonstelling was een en al herkenning en bevestiging van de gebeurtenissen uit het boek, alle onderwerpen die hij in het boek schetste en schilderde komen voorbij in de tentoonstelling!


Marja Visscher 

Na het museumbezoek ben ik naar de boekwinkel gelopen waar Marja Visscher haar boek zou signeren. Ik kwam op een moment dat het gelukkig rustig was waardoor de gelegenheid zich voordeed om een praatje aan te knopen.
Marja vertelde vol enthousiasme over waar zij haar inspiratie vandaan haalt voor de onderwerpen van haar boeken, namelijk: '1001 vrouwen', en over de kruiwagen die zij gehad heeft om haar schrijverstalent bij uitgevers onder de aandacht te brengen, over hoe belangrijk zij het vindt dat de historische feiten kloppen, het vele onderzoek dat zij hiervoor verricht, hele mappen met informatie en een gedetailleerd uitgewerkte tijdlijn.

Ook heeft Marja me verteld over de boeken die ze nog uit gaat geven, waar deze over gaan, dat één boek weer een link met Den Haag zal hebben.....ik werd gelijk nieuwsgierig en beloofde het in de gaten te houden, dat boek wil ik dan ook graag gaan lezen als het uitkomt!


Op tafel stond ook het boek van haar dat al eerder uitgegeven is: 'Tussen rang en stand', destijds had ik mij ook aangemeld voor die leesclub maar was toen helaas niet ingeloot. Omdat ik het boek nog steeds niet gelezen heb, besloot ik om het gelijk te kopen. (Tja, een boekwinkel bezoeken en zonder boek naar buiten gaan......dat lukt mij zelden!)
Beide boeken werden voor mij door Marja gesigneerd, en blij met mijn nieuwe gesigneerde leesvoer stapte ik terugkijkend op een heerlijke middag weer de trein in!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten