maandag 1 januari 2018

Een nieuw jaar, nieuwe plannen, wat gaat 2018 brengen?


Een nieuw jaar betekent vaak goede voornemens. Ik doe daar niet aan mee omdat 'goede' voornemens zich maar al te vaak op het onbereikbare terrein bevinden. Met moeite af te komen van al je 'quilty pleasures' die je zo na aan het hart liggen is een vorm van zelfkastijding die de maand januari er niet vrolijker, laat staan gezelliger op maakt. Doordat ik mijn quilty pleasures koester heb ik het niet over goede voornemens, maar nieuwe plannen voor 2018. Voorlopig is het weer er niet naar om die plannen buiten uit te rollen, dus zoek ik het gewoon lekker binnen. Een van de eerste zaken waar ik mij op kan verheugen is de uitgave van het derde deel van de trilogie 'Tussen stad en streek', getiteld 'Elke dag is anders'.

Daarnaast is de redactie van uitgeverij Zomer & Keuning druk bezig om een geschikte omslag te ontwerpen voor de historische roman 'De Wolkenkijker'. Het aardige is dat dit altijd in overleg gaat met de auteur. Ik heb al diverse voorbeelden gezien, waar zowel de redacteur Monique Boltje, als ik een voorkeur voor hebben uitgesproken. Veelal zitten wij gelukkig op één lijn. Maar, want aan alles in het leven zit een maar, de uitgeverij heeft ook te maken met de afdeling 'Sales & Marketing'. Deze afdeling is verantwoordelijk voor de verkoop van het boek, uiteraard niet onbelangrijk. Om een goede verkoop te bereiken moet het boek er helemaal top uitzien. De omslag is dus van groot belang en daar wringt het soms. Sales let op geheel andere zaken dan bijvoorbeeld de auteur. Je hebt als auteur een beeld van je hoofdpersoon en haar omgeving, daar hangt ook een bepaalde sfeer omheen. Dat is, ik geef het toe, een gevoelskwestie, die je gewoon ergens terug wilt zien. De definitieve omslag voor 'De Wolkenkijker' heb ik nog niet gezien, de voorstellen van Monique en die van mij zullen daar uitgebreid besproken worden. Spannend! En toch heb ik er alle vertrouwen in dat het goed komt. Immers, ook de voorgaande romans hebben uiteindelijk allemaal mijn goedkeuring kunnen wegdragen, zelfs meer dan dat! Sommige vind ik oogstrelend! Waarschijnlijk gaan we uitkomen op iets dat we allemaal de moeite waard vinden en waar ieder van ons iets in terugvindt wat we hebben aangedragen om te komen tot een mooie, boeiende omslag, waar jullie oog als lezer in de boekhandel direct op valt. Het is toch een mooie gedachte, dat wanneer je een boek koopt, in dit geval van Zomer & Keuning, dat je weet dat er alle aandacht aan is besteed. Er zelfs vergaderingen en discussies aan zijn besteed. Aan mij als schrijver worden er uiteraard eisen gesteld. Historische verantwoord, een boeiend verhaal van een bepaald aantal woorden. Maar ook voor de vormgeving, de opmaak van de pagina's, het lettertype en dus ook de omslag gelden hoge eisen. Wanneer we het allemaal uiteindelijk goed hebben gedaan dan mag je er vanuit gaan dat alles met elkaar in harmonie is, het innerlijk met het uiterlijk. Wanneer de nieuwe brochure voor de romans van Zomer & Keuning 2018, meestal al in november 2017 op de mat valt, realiseer ik me telkens weer wat een inspanning en denkwerk er aan vooraf gaat om als uitgeverij weer voor een heel jaar zoveel mooie nieuwe boeken te kunnen presenteren!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten