dinsdag 23 oktober 2018

De erfenis van mijn hoofdpersoon Jacob Amersfoordt in de roman 'De Badhoeve'


Tijdens mijn historisch onderzoek naar De Badhoeve, voor het schrijven van mijn gelijknamige trilogie 'De Badhoeve, kwam ik ook het testament van mijn hoofdpersoon mr. J.P. Amersfoordt tegen. Vooral na zijn dood (1 februari 1885) gingen er stemmen op dat er vast weinig te erven viel. Met grote ogen had de omgeving hem tijdens zijn leven gevolgd en zich verbaasd over de grote uitgaven die hij deed aan moderne landbouwmachines op stoom zoals de stoomploeg. Daarnaast werden er tijdens soms koninklijke bezoeken grote feesten georganiseerd die zijn weerga niet kende. Het grappige is dat er héél véél over De Badhoeve is terug te vinden, behalve aan het eind van zijn leven de boekhouding. Ik zie mijn hoofdpersoon Jacob Amersfoordt als een punctueel, superintelligent mens. Maar meer nog als een sociaal betrokken mens. Samen met zijn vrouw Hermina Dijk heeft hij zich vaak het lot van de arme kolonie de zg. 'polderjongens' in de drooggelegde Haarlemmermeer aangetrokken. Had op zijn landgoed huisjes laten bouwen waarin zijn medewerkers met hun gezinnen woonden, die veelal gerekruteerd werden uit die armenkolonie. Wie een huisje wilde moest wel getrouwd zijn, zodat hij en zijn vrouw een beetje zicht hadden op de vorming van de gezinnen. Vooral Hermina had daar een begeleidende taak in. Toen na zijn overlijden iedereen nieuwsgierig was naar wat deze 'rijkaard' zou nalaten, viel er wederom veel te bewonderen. Hij was door zijn rijke levenswijze niet bijna failliet zoals velen dachten. Alleen al zijn vrouw Hermina liet hij f. 270.000,- na. Een bedrag dat in deze tijd zou neerkomen op zeker twee miljoen gulden. Daarnaast ging er veel geld naar familieleden (teveel om hier nu te beschrijven). Waar ik wel aandacht aan wil besteden is dat hij ook al zijn personeel bedacht in zijn testament. Wat voorbeelden: de werkmeid f. 50,-, de koetsier f. 100,- , de palfrenier f. 100,-, en iedere boerenarbeider of arbeidster die in het loonboek stond in de week van zijn overlijden kregen 'allen f. 10,- uit te betalen ineens aan hen op den dag mijner begrafenis' aldus de tekst in het testament. Er waren er ook die elk jaar nog f. 50,- kregen omdat een arbeider tijdens zijn werk aan beide benen gewond was geraakt. Kortom, zijn nalatenschap is heel interessant en zegt veel over Jacob Amersfoordt. Dat zijn boekhouding na zijn leven spoorloos was, moet in mijn optiek moedwil zijn, om niemand, maar dan ook echt niemand inzage te geven in zijn doen en laten tijdens zijn leven. Omdat Hermina de langstlevende was, zal zij daar wel verantwoordelijk voor geweest zijn omdat in zijn opdracht 'af te handelen'. Met bewondering en felle kritiek uit de omgeving werd op deze manier alsnog 'afgerekend'. Op deze fotocollage links onder zijn eerste werknemer Gijs Van Wieringen
Samen met Tanja Kronenberg van galerie ARTcetera Arendstraat 5 te Badhoevedorp heb ik een lezing en preview besproken over de trilogie 'De Badhoeve' die ik op zondag 11 november a.s. vanaf 14.00 uur in haar sfeervolle galerie zal geven. Iedereen is uiteraard van harte welkom en de toegang is gratis. Op verzoek van Tanja wel graag even voorafgaand een plaatsje reserveren via mail of telefoon. Haar mailadres is: tanja.kronenberg@live.nl of bel: 06-33727062

Geen opmerkingen:

Een reactie posten