vrijdag 11 mei 2018

Goed historisch onderzoek doe je niet via internet


Het is altijd belangrijk om goed historisch onderzoek te doen. Hoewel veel archieven zijn gedigitaliseerd, zijn de geboorten-, overlijdens- en trouwakten niet gedigitaliseerd. Ook is het schering en inslag dat veel onderzoekers, zoals o.a. stamboom onderzoekers vaak wat gemakkelijk omgaan met de gegevens. Zij nemen vaak dingen van elkaar over. Dat kan voor de inhoud van je boek echt 'dodelijk' zijn. Een voorbeeld: ik kreeg van de week de drukproeven van 'De Wolkenkijker'. Mijn verhaal is voor een deel gebaseerd op het feit dat mijn hoofdpersoon ook de kinderen opvoedt van haar schoonzusje Sitje, getrouwd met Jacob Naerebout. Terecht wees mijn corrector, die op internet naar het document Naerebout had gekeken mij op een naar haar idee verkeerde overlijdensdatum. Op internet staat dat zij stierf in het jaar 1839. Omdat mij dit destijds wel erg vreemd voorkwam, mensen werden vaak niet zo oud, geboren in 1745, zou ze 94 jaar zijn geworden. Hoewel er in Zeeland door de diverse Watersnoodrampen akten verloren zijn gegaan, vond ik uiteindelijk de akte van overlijden van Sitje Visser vrouw van Jacob Naerebout ( moeder van drie kinderen), in een boek van de Gereformeerde kerk waarin staat dat zij in 1777 is overleden. Het heeft dagen werk gekost, maar nu kan ik iedereen geruststellen. In mijn boek klopt de datum en dus ook het verhaal dat ik hier op heb gebaseerd. In het midden van deze collage de overlijdensakte met daarop de gegevens vrij bovenaan. Historische onderzoek voor een boek kost vaak maanden werk, maar het is het waard!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten