donderdag 16 mei 2019

Hoe ziet het komende jaar er uit?

Na alle gezellige drukte van de uitgave eerste deel van De Badhoeve-trilogie 'Lied van wind en water', signeersessies en lezingen, wil ik mijn lezers via deze blog graag op de hoogte houden hoe de komende tijd er voor mij als schrijver uit gaat zien. Het wordt tijd om aan de volgende uitgave te denken.

Eind augustus zal de historische roman 'Het meisje uit de Mandenmakerssteeg' verschijnen. Een verhaal dat zich afspeelt in 1748 tijdens het Pachtersoproer in Amsterdam. Het boek is reeds geschreven.

Momenteel ben ik bezig met een hedendaagse roman voor de Romanserie die zich zal afspeelt in de Hoeksche Waard, te weten in Mijnsheerenland en Klaaswaal. Deze hoop ik ergens in september af te hebben.

Daarna ga ik verder werken aan de historische roman 'Op de adem van de tijd'. Daar liggen inmiddels al vier hoofdstukken van klaar, maar moeten wat aangepast worden om in de Romanserie te kunnen verschijnen.


In mei 2020 verschijnt bij uitgeverij Omniboek de historische roman over de Engelse freule Unity Valkyrie Mitford. Zij was een vurig bewonderaar van de nazi's, werd gezelschapsdame van Hitler en schoot zichzelf door het hoofd toen Engeland de oorlog verklaarde aan Duitsland. Als leidmotief voor het verhaal heb ik om een aantal redenen de opera 'Die Walküre' van Richard Wagner genomen. Het libretto van de opera is gebaseerd op de Noordse sage Die Walküre waarbij de grimmige doodsgodin Valkyrie de slagvelden afstroopt op zoek naar de echte helden. Alleen de dapperste gedode strijders worden meegenomen en opgenomen in het Valhalla. Dit boek zal niet onder de naam Marja Visscher verschijnen maar onder mijn meisjesnaam Marja Coenradie. Dit om het verschillende werk en genres voor een andere uitgeverij, dan Zomer & Keuning, in dit geval Omniboek, gescheiden te houden.

'Op de adem van de tijd' is een nieuwe historische roman
en ditmaal duik ik hiervoor in de Nederlandse toneelwereld
van de negentiende eeuw en verdiep me in het korte leven
van Suzanne Nannette Sablairolles (38 jaar) en haar minnaar en vaste tegenspeler Pierre August Morin. Er is veel geheimzinnigheid rond deze toneelspeelster. Zij is niet getrouwd met Pierre Morin maar heeft wel kinderen van hem. Dat is wat wij van haar weten. In de tijd dat ze leefde zwegen de kranten daarover. Hij werd alleen genoemd als haar vaste tegenspeler. Ik begin mijn verhaal wanneer ze zwanger is van hem. Wanneer later in de krant wordt vermeld dat ze in de kracht van haar leven op 38-jarige leeftijd is gestorven, staat nergens waaraan ze is gestorven. Ik heb er de kranten archieven op nagekeken. Pas ver na haar dood wordt als haar dood genoemd: gestorven in het kraambed. In de kranten van die tijd hele verslagen van haar spectaculaire begrafenis, waarin de muziekfanfare meeliep, maar nergens wordt vermeld of Pierre Morin, haar grote liefde, of haar kinderen in de begrafenisstoet meeliepen. Het is juist dit gegeven dat mij deed besluiten er een roman over te schrijven. Waarom schreven de kranten er niets over en waar is zij werkelijk aan gestorven. Het gaat een bijzondere roman worden, want in een proloog begin ik bij haar tragische dood nota bene op haar verjaardag. En beschrijf de laatste dagen van haar leven, vanaf dat ze afscheid neemt op het podium tot haar sterfbed. Voor de lezer hoop ik het raadsel van haar sterven en de geheimhouding met de roman 'Op de adem van de tijd' te openbaren.

Terwijl ik van plan ben om beide boeken te schrijven, heb ik mijn oog intussen laten vallen op een nieuw historisch onderwerp, namelijk de tweede vrouw van de afgetreden koning Willem I der Nederlanden, Henriette d'Oultremont de Wégimont. Voorlopig verzamel ik leesmateriaal via internet en heb ik in antiquariaten wat boeken over dit onderwerp gekocht. Volgens mij zo op het eerste gezicht een prachtig onderwerp voor een toekomstige historische roman. In 1839, anderhalf jaar na de dood van zijn eerste vrouw Wilhelmina (Henriette was haar hofdame) vroeg de koning haar ten huwelijk. Dit leidde tot opschudding in de koninklijke familie, in de regering en in het land. Henriette was geen prinses en rooms-kartholiek. Minister Van Maanen van justitie hield Willem I voor dat het burgerlijk wetboek niet voorzag in een morganatisch huwelijk (een huwelijk beneden zijn stand) en dat een voorstel tot wetswijziging op weerstand zou stuiten. Ook onder de hofdames veel ophef omdat Willem I bij hofdame Julie von der Goltz al vier buitenechtelijke kinderen had verwekt. Zij vertrok met de kinderen naar Berlijn, terwijl Henriette, geschrokken van de ophef afreisde naar Italië. Daar bleef ze wel het contact onderhouden met Willem. De ophef was zo groot dat Willem I in maart 1840 te kennen gaf om af te zien van een huwelijk, maar kwam daar in oktober van dat jaar alweer op terug omdat hij had besloten af te treden om met haar te kunnen trouwen. Na zijn abdicatie noemde hij zich koning Willem Frederik, graaf van Nassau en vertrok in november naar Berlijn. De gelovige Henriette stond er op dat het huwelijk volgens de regels van haar kerk zou plaatsvinden. Het huwelijk vond op 17 februari 1841 plaats volgens protestante en rooms-katholieken gebruiken. Bij haar huwelijk kreeg ze van haar echtgenoot de titel gravin van Nassau toegekend, maar dat was niet officieel aangezien Willem Frederik niet meer gerechtigd was om iemand in de adelstand te verheffen. Er waren na het huwelijk veel verdachtmakingen en er verschenen spotprenten. Spottend werd Henriette in Nederland Jetje Dondermond genoemd. Zelfs de kroonprins heeft ooit getracht het voorgenomen huwelijk te torpederen.

Willem I hield veel van Henriette, die veel jonger was (zij 49 en hij 68 jaar). Het paar vestigde zich in het paleis aan Unter der Linden in Berlijn. Zij heeft met veel toewijding voor hem gezorgd omdat hij veelvuldig ziek was. Lang hebben zij niet van elkaar kunnen genieten, want ruim twee jaar later overleed Willem I op 71-jarige leeftijd.

Wanneer we dan ook nog even naar volgend jaar kijken dan zal in mei 2020 het tweede deel van de trilogie De Badhoeve verschijnen en in september het derde deel. Verder verschijnt de historische roman 'Het Huis aan de Boschkant' en bij Omniboek het boek over freule Unity Mitford.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten