zondag 30 juli 2017

Auteursproef roman 'Maannachten' nagekeken



Afgelopen week dagelijks bezig geweest om de auteursproef, die ik kreeg toegestuurd nogmaals door te nemen. Een intensief werkje omdat de corrector er ook al doorheen is gegaan. Ben ik het met haar eens en kan ik haar vragen beantwoorden die ze stelde bij sommige historische passages? Heerlijk die nuchtere vragen van haar kant. Altijd goed om zo'n tijd na het schrijven weer eens helemaal in de materie te duiken. Niets aan het toeval overlaten, nu komt het er op aan. Ik ben het op veel gebieden eens met Petra Kruijt, mijn redacteur/corrector. Sommige passage werpen nog even een discussie op, ik schaaf iets bij. Ze heeft gelijk, maar zegt ze: 'Doe wat je goed lijkt, want het is en blijft jouw verhaal. Dat is fijn en geeft mij net dat steuntje in de rug bij twijfel. Ik heb immers nagedacht om het verhaal zo mooi mogelijk aan mijn lezers te vertellen. Toch zijn er ook zinnen waar ik heel erg aan hecht en ze daarom ook zo heb opgeschreven, die breng ik terug. Nu het manuscript weer terug is naar Zomer & Keuning wordt deze versie gezet en krijg ik nog eenmaal de gezette tekst om deze door te lezen. Wanneer dat is gebeurd wordt het gedrukt en gaat eindelijk de mooie omslag er om. Oktober, begin oktober verschijnt 'Maannachten' en voorlopig kan ik er ontzettend tevreden over zijn, merk ik, nu ik het weer heb doorgelezen. Ook de twee voor-lezers, altijd een man (Roel Bouman) en een vrouw (Marry Neimeier) zijn laaiend enthousiast. Elke keer weer een spannend proces, dat ik over een paar maanden, bij verschijnen, weer met jullie ga delen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten