woensdag 5 december 2018

1001 historische gebeurtenissen, nieuwe editie


Gisteren kocht ik in Ermelo bij boekhandel Riemer & Walinge deze 'dikke pil'. Ik maakte er gisteren al melding van. Het is een nieuwe herziene editie. Voor wie graag historische romans schrijft een goudmijntje aan informatie. Maar liefst meer dan 900 pagina's, te beginnen bij het jaar van de oerknal, zogezegd de 'aftrap' van het heelal tot aan de de 27ste augustus 2017 toen Boeddhisten genocide pleegden in Birma en alles wat daar tussen zit als o.a. de maanlanding, de voltooiing van de Nachtwacht en de vrijlating van Mandela. Altijd al willen weten welk land als eerste het stemrecht aan vrouwen verleende of hoeveel Peter Minuit de oorspronkelijke bewoners betaalde voor het eiland Manhattan? Maar meer nog de mysterieuze dood van Ivan de Verschrikkelijke, of 's Wereld eerste dierenbescherming in jawel 1824. Wis en waarachtig toen al!!Al die verhalen bekijk ik met een bepaald oog en maak dan een keuze voor een thema dat eenmaal uitgewerkt, nagezocht en uitgeplozen mettertijd voor een nieuwe historische roman zorgt. Vaak blijft het daar niet bij, want eenmaal het onderwerp bij de kop struin ik antiquariaten af op literatuur over dit onderwerp, daarnaast vil ik het internet tot op het bot om maar alles te weten te komen. Tot slot maak ik het voormezelf overzichtelijk door het in te passen in een calendarium zodat ik alles letterlijk en figuurlijk op een rijtje heb. Dan volgt het schrijven met een stukje historie en een vleugje fantasie waar dat nodig is. Tezamen met '1001 vrouwen' voer voor liefhebbers. Was dus blij met deze bijgewerkte 'dikke pil', die me maar € 19,95 kostte en de heerlijke beleving van wat uurtjes rondstruinen in die gezellige boekwinkel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten