dinsdag 11 december 2018

Vragen van de 'persklaarmaker' vaak verhelderend

Nog steeds een beetje reislustig, mede veroorzaakt door de vrijheid die je voelt wanneer je weer een boek hebt afgerond (deel 3 van de Badhoeve trilogie). Maar als auteur wordt je ook wel weer lekker aan de gang gehouden, vakantiepret of niet. Gisteren stuurde redacteur Petra mij de drukproef met vragen van de 'persklaarmaker'. Dat lijken soms 'vragen naar de bekende weg', maar dat zijn ze niet. Door die vragen kijk je plotseling op een heel speciale manier naar wat je hebt geschreven. Klopt het allemaal, is er evenwicht in je verhaal, waarom staat die zin daar tussen, kan die niet beter vervallen of ga ik voor de suggestie die wordt aangeleverd om hem naar de volgende alinea te verplaatsen. In hoofdstuk nummer zoveel is het lente en nu in ineens herfst, is dat een fout of slaat het verhaal een seizoen over? Je hoofdpersoon stak de olielamp aan en zet hem hoog, tien regels verder zet hij de lamp een tikkie hoger, maar die stond toch al hoog? Ik heb er geen hekel aan om op deze manier opnieuw naar deel 1 van de Badhoeve trilogie te kijken. Met elkaar maken we er een lezenswaardig product van en daar horen kritische vragen bij. Alles voor jullie als lezer zodat je na lezen kunt zeggen: het was weer een heerlijk boek. Daar heb ik dan wel een paar daagjes 'vakantiewerk' voor over. Overigens ga ik straks toch een middagje naar Goes. Petra is loyaal, als ze het maar voor oud en nieuw terug heeft. Tja die wil het nieuwjaar natuurlijk ook goed beginnen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten