vrijdag 28 december 2018

Heerlijk die kerstvakantie, maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan


Heerlijk die kerstvakantie. Wat ik aan het doen ben? Welnu, gewoon lekker vakantie vieren thuis en wanneer het weer het toelaat een beetje op stap. Beetje uitslapen, wandelen in de polder met Sammy, vioolspelen, een spelletje, tekenen, haken, lezen, lekker eten. Gezellig genieten van een cappuccino met wat lekkers er bij, een wijntje.

En natuurlijk, het bloed kruipt waar het niet gaan kan, de proloog en het eerste hoofdstuk geschreven over de 19de eeuwse Nederlandse toneelspeelster Suzanne Nannette Sablairolles. Waar ik overigens lekker lang mee bezig kan zijn om er een schitterende roman van te maken, temeer omdat het boek pas in 2021 hoeft te verschijnen en haar leven vol geheimen zit. Er valt hiervoor veel stof te verwerken wat de geschiedenis van het Nederlandse toneel betreft en ik ga er daarom de tijd voor nemen. Veel lezen, veel aantekeningen maken en vooral een calendarium maken om alles wat belangrijk is in beeld te krijgen. Ik heb die tijd nodig, ondanks het feit dat ik maar drie dagen uit haar markante leven zal beschrijven. Ja heus, 70.000 woorden voor drie dagen van haar jonge leven, want ze werd maar achtendertig jaar. Maar de proloog en het eerste hoofdstuk staan op papier, de toon is gezet!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten