zaterdag 5 oktober 2019

Colour locale geeft beter beeld aan het verhaal


Hoewel ik nog steeds aan het schrijven ben aan een hedendaagse roman, kriebelt het al weken omdat ik mijn keuze heb gemaakt ten aanzien van de hoofdpersoon voor mijn nieuwe historische roman. Regeren is nu eenmaal vooruitzien. Ik constateerde dat er genoeg materiaal voorhanden is om een beeld van haar te vormen. Zoals ik al eerder schreef schafte ik de nodige boeken aan via antiquariaten, raadpleegde de archieven en keek in oude kranten via Delpher. Toch knaagde er iets, haar jonge leven begon in het Duitse Dresden, met een woning aan de Altmarkt. Hoe krijg ik een beeld van die stad, niet van nu, maar van toen? Maar ook nu weer tel ik mijn zegeningen. Op internet alle plekjes in en om Dresden die ik nodig had, in beeld kunnen brengen. Het verhaal dat ik in mijn hoofd heb, krijgt nu plotseling ook een achtergrond, een decor of wel een colour locale. De rijtuigen, de kleding en op andere foto's  een beeld van de Altmarkt de bloemenmarkt die daar wordt gehouden. Mijn nieuw gekochte maagdelijk, lelieblank notitieboek staat plotseling vol aantekeningen. Haar beeld komt mij steeds duidelijker voor ogen nu ik haar kan plaatsen in de omgeving waar ze tot dan toe leeft.

Momenteel ook druk met de drukproeven van een ander boek, concentreren op iets geheel anders wat ook weer prettig is. Het is goed tot het uiterste te gaan om tot een mooi boek te komen. Maar zodra ik dat weer even weg leg, schakel ik direct over op het boek waar ik momenteel met zoveel plezier aan schrijf, maar wel met op de achtergrond de zekerheid dat na deze roman ik alweer verzekerd ben van goede informatie ten aanzien van een nieuw onderwerp.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten