vrijdag 28 september 2018

Leuke contacten in Badhoevedorp

Inmiddels leuke contacten gelegd via een fb site van inwoners van Badhoevedorp. Zelfs al een uitnodiging ontvangen voor een lezing in een galerie/lunchroom in Badhoevedorp. In het huidige Badhoevedorp zijn straten naar mijn hoofdpersonen genoemd en tevens staat er een prachtig borstbeeld van mr. Jacob Amersfoordt. Toch heb ik het idee dat de werkelijke geschiedenis van mijn toch wel bijzondere hoofdpersonen daar niet zo leeft en men eigenlijk niet op de hoogte is, hoe belangrijk Jacob Amersfoordt voor Nederland is geweest. Ik vind het daarom dubbel leuk om hen op fb wat bij te praten en te vertellen wat ik in mijn historische onderzoek op dit onderwerp allemaal ben tegengekomen. Want de Badhoevers mogen best trots zijn op hun verleden en ik hoop daar dan ook met mijn trilogie een mooie bijdrage aan te leveren. Daarnaast is het ook fijn, dat wanneer ik ergens mee zou zitten ik aan hen kan vragen hoe iets zit.   
Voorlopig praat ik de geïnteresseerden mensen in
Badhoevedorp graag bij. Volgend jaar verschijnt het eerste deel van trilogie 'De Badhoeve', getiteld: 'Lied van wind en water'. Een titel die verwijst naar een compositie die Hermina maakt nadat ze samen met haar echtgenoot de leeg gepompte Haarlemmermeerpolder heeft bezocht.
Later in het jaar 1854, om precies te zijn op 19 mei, zal haar echtgenoot er maar liefst 200 hectare grond kopen om er zijn landgoed naar Engels model te realiseren. De Badhoeve was een modelboerderij en had door het experimentele karakter en de, voor die tijd, zeer moderne machines op stoom, veel invloed op de mechanisatie van de Nederlandse landbouw. Op  foto een van de prachtige gemalen die de Haarlemmermeerpolder droogmaakte. Het jaar daarop in 1855 lees ik in de Staatscourant dat op 7 juli de gemeente Haarlemmermeer is ingesteld. In dat jaar geeft Hermina haar eerste concert van haar tweede ouverture in Felix Meritis te Amsterdam.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten