maandag 21 januari 2019

Gevierd maar toch mysterieus!


Ik kreeg wat berichtjes naar aanleiding van de blogjes die ik plaatste over het onderzoek dat ik doe voor mijn nieuwe roman 'Op de adem van de tijd'. Waarom ik juist deze toneelspeelster heb gekozen voor mijn nieuwe boek. Ik ben namelijk op zoek naar het leven van de toneelspeelster Suzanne Nannette Sablairolles. Ze werd geboren in 1829 en stierf vrij jong nog maar 38 jaar oud. Misschien wel omdat zij een heel gevierd toneelspeelster was, maar waar om heel onduidelijke reden een mist hangt die maar niet wil optrekken. Zij was in haar korte leven heel gevierd, niet getrouwd met haar toneelpartner Pierre Auguste Morin. Speelde bijna haar hele leven met hem samen en kreeg ook kinderen met hem. Zij waren niet getrouwd, sterker nog Morin had ook nog een eigen gezin en woonde ook niet bij zijn toneelpartner. Hoewel ik elk krantenarchief inmiddels heb uitgespit is het wel heel bijzonder dat er nooit iets over deze bijzondere verhouding werd geschreven. Zij kreeg lovende recensies maar nergens werd er met een woord gerept over haar zwangerschap, ook niet als ze met bijna negen maanden zwangerschap zelfs een dubbelrol speelt, hetgeen toch fysiek bijzonder zwaar moet zijn geweest. Zoals gezegd, ze sterft jong en vervolgens schrijven de kranten en tijdschriften hele verslagen over haar begrafenis, maar nergens ook maar een woord of haar kinderen in de stoet mee lopen of dat haar toneelpartner en minnaar Pierre Morin zich onder de rouwende bevindt. Het is juist dat gegeven dat mij zo nieuwsgierig maakt. Is er bij onderzoek een mogelijk logische oplossing of moet ik er uiteindelijk toe overgaan er dan maar zelf een oplossing voor te zoeken? Het is een heerlijke speurtocht naar een gevierd, maar mysterieuze Nederlandse toneelspeelster.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten