zondag 20 januari 2019

Onderzoek naar de adoratie van mijn hoofdpersoon Suzanne Sablairolles voor haar vader


Momenteel ben ik op zoek naar de adoratie die mijn hoofdpersoon Susanne Nannette Sablairolles had voor haar jong aan cholera gestorven vader. Uiteindelijk werd hij maar twee jaar ouder dan zijzelf. De toneelspeler Jacob Hendrik Sablairolles stierf 1 augustus 1833 in 's-Gravenhage en liet een groot gezin achter dat met elkaar een reizend toneelgezelschap vormde. Suzanne was toen, vier jaar. Ze was niet de jongste, want net na dat haar vader stierf werd er nog een tweeling geboren. Voor haar moeder Johanna de zware taak om acht kinderen financieel te onderhouden. Gelukkig kreeg ze een baan aangeboden als costumière bij het  Haagse theatergezelschap De Zuid-Hollandsche Tooneelisten. Het was in 1832 dat opnieuw een behoorlijke cholera epidemie zich over Nederland verspreidde, waar Jacob Hendrik een jaar later ziek van werd aan stierf. Men vermoedt dat een aantal Scheveningse boter smokkelaars de cholera naar Nederland hebben gebracht. Ergens anders lees ik dat het om Scheveningse vissers ging. Dit laatste gegeven zal ik waarschijnlijk gebruiken voor mijn roman. Overal werden tijdens de cholera epidemie hospitalen opgericht en waren er waterwagens en waterschuiten om schoon water aan te voeren (zie fotocollage). Op de kerkhoven speciale lijkhuisjes om de aan cholera gestorven lijken te bergen, die zo snel mogelijk werden begraven om verdere besmetting te voorkomen. Opnieuw veel gegevens die ik moet lezen en uitzoeken, daarnaast liggen er ook weer wat boeken te wachten die mij door antiquariaten zijn toegezonden, om gelezen  te worden, zodat ik mijn onderwerp voor het boek 'Op de adem van de tijd' verder kan uitdiepen.   

Geen opmerkingen:

Een reactie posten