maandag 13 augustus 2018

Een naslagwerk om van te genieten!


Ik heb het wel eens eerder hier geschreven, mijn inspiratie voor een nieuw onderwerp haal ik uit een naslagwerk dat de welluidende naam '1001 vrouwen uit de Nederlandse geschiedenis' heeft meegekregen, waarvan Els Kloek de samenstelster is en de eindredactie had. Wie kan zich zo iets indenken dat je kunt genieten van een naslagwerk met bijna één miljoen woorden dat leest als een spannend boek over meer dan duizend jaar Nederlandse geschiedenis en dan nog specifiek over de vrouw. Het boek beschrijft de levens van alle mogelijke categorieën vrouwen, abdissen, dievegges, martelaressen, geleerde vrouwen, actrices, toneelspeelsters, avonturiers, schrijfsters, vrouwen in manskleren, weldoensters en jawel gifmengsters om er maar eens een paar te noemen. Meer dan 300 deskundigen beschrijven wie ze waren en wat ze deden, kortom de wapenfeiten van vrouwen! Ik kan jullie wel verklappen, zodra ik een boek of trilogie af heb, ik me er al op verheug om het boek weer door te bladeren op zoek naar een nieuwe hoofdpersoon. Het enige wat ik altijd in gedachte houd wanneer ik fictief haar leven ga beschrijven is: De vrouw verheffen mag niet anders betekenen dan haar heerlijke natuur alzijdig recht te doen, maar niet haar uit haar aard en karakter rukken. Kortom, als auteur dichtbij haar te blijven en haar geschiedenis fictief geen geweld aan te doen. Wie het boek niet wil kopen kan ook kijken op internet onder 1001 vrouwen uit de Nederlandse geschiedenis. Doen, want dit is echt een feestje!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten