donderdag 30 augustus 2018

Een van mijn hoofdpersonen Frans Naerebout is jarig


Ik kom er niet onderuit om nog een keer aandacht aan Frans Naerebout (De Wolkenkijker) te schenken. Gisteren stierf hij, één dag voor zijn verjaardag, 30 augustus 1748 in Veere en overleden op 29 augustus 1818 in Goes). Vandaag is hij dus jarig en wil ik hem feliciteren. Van harte gefeliciteerd met je verjaardag Frans. Wat leuk dat je nog steeds zoveel positieve reacties teweeg brengt uit alle lagen van de bevolking. Mede door ‘De Wolkenkijker’ is de aandacht niet alleen uit Zeeland, maar ook van ver buiten de Zeeuwse grenzen. Nederland is blij met je, lees maar mee op blog en facebook. Uiteraard feliciteer ik ook jou Sara. Je was een geweldige hoofdpersoon die drie jaar lang, tijdens het schrijven van ‘De Wolkenkijker’ geen seconde uit mijn gedachte was. De komende tijd zul je als krachtige vrouw naast Frans, via ‘De Wolkenkijker’, uit de schaduw van het archief treden en zullen de lezers meebeleven hoe jouw bescheiden leven er naast je echtgenoot Frans vermoedelijk heeft uitgezien!
We vonden trouwens nog een eerbetoon aan jullie prille liefde, het werd in 1826 speciaal voor jullie geschreven door J.L. Nierstrasz jr., overigens is dit maar een klein sprekend gedeelte, want het is een citaat uit een heel boek (op rijm) ter jullie ere geschreven. Uitgeverij Zomer & Keuning vond dit citaat zo mooi, dat zij het voor in het boek heeft geplaatst. Een ereplaatsje, ingeruimd voor jullie grote liefde, romantischer kunnen we het niet maken!
Het kinderspeelgoed is geruimd; de pijl der min
Wipt Saartjes oogen uit, en hem den boezem in
En de echtknoop werd gelegd, die zielen hield omstrengeld;
Geen feesttoon klonk erbij, maar zalig en verengeld,
Hing zij hem aan, en had den welgespierden borst
Reeds liefgehad, eer hij van liefde spreken dorst!

1 opmerking:

  1. Hallo Marja,
    Onlangs ontdekte ik jouw boek en heb het inmiddels besteld en hoop het snel te lezen!
    Ben benieuwd wat jouw band is met Frans Naerebout, ik ben afstammeling van hem.

    Hartelijke groet, Derk Harms

    BeantwoordenVerwijderen