woensdag 29 augustus 2018

Vandaag precies 200 jaar geleden overleed Frans Naerebout


Vandaag is het precies 200 jaar geleden dat de Zeeuwse loods en mensenredder Frans Naerebout is gestorven, precies één dag voor zijn verjaardag. Op deze collage wat archiefstukken waaronder zijn handschrift, het VOC schip de Woestduijn waarvan hij 87 opvarenden redde. Het is daarom ook dat uitgeverij Zomer & Keuning mijn historische roman 'De Wolkenkijker' heeft uitgegeven. Zelf vind ik het een eerbetoon aan mijn voorvader en ben er trots op dat ik het leven van zijn vrouw Sara uit de schaduw van de geschiedenis heb kunnen halen. Ik heb haar een volwaardige plaats gegeven naast haar beroemde man. Links boven het graf in de Grote Kerk van Goes. Bovenin een foto van een van de laatste huisjes aan het Sas van Goes waar hij op het eind van zijn leven woonde en onderaan zijn standbeeld dat nu van het Bellemypark naar de Boulevard van Vlissingen is verhuisd. Een prachtige eervolle plek voor deze menslievende loods. Of zoals het Zeeuwse volkslied klinkt: 'Dat immer hoog in eere houdt, den onverschrokken Naerebout.'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten